השקעה במניות לטווח ארוך: יתרונות, עקרונות וטיפים.

השקעה במניות לטווח ארוך

השקעה במניות לטווח ארוך מתייחסת לרכישה והחזקה של מניות לאורך זמן ממושך, בדרך כלל למשך מספר שנים או אפילו עשורים. ההשקעה מתמקדת במניות של חברות מוצקות עם בסיס פיננסי יציב ובתחומים עם פוטנציאל צמיחה גבוה.

מטרת ההשקעה היא להשיג רווחים מהערך העולה של המניות עם הזמן, וגם מתשלומי דיבידנדים במקרים מסוימים.

באופן היסטורי, השקעה במניות בטווח הארוך הניבה רווחים נאים יותר מאשר אגרות חוב או נדל"ן.

בטווח הארוך - מניות מנצחות

אם נסתכל על סוגים שונים של נכסים, כמו מניות, אג"ח, נדל"ן, סחורות וכדומה. ונבחן את התשואה שהשיג כל סוג נכסים באופן ממוצע למשך תקופה ארוכה, נראה ששוק המניות לאורך טווח ארוך החזיר תשואות גבוהות מאשר הרוב המוחלט של סוגי הנכסים הקיימים.

בין השנים 1928-2023, ה-S&P 500 החזיר ממוצע של כ-9.8%. זאת בהשוואה לתשואה של כ-3.30% של שטרות אוצר ארה"ב לשלושה חודשים, ותשואה של 4.86% של שטרות אוצר ל-10 שנים. הזהב סיפק תשואה של כ-5% לשנה בעוד נדל"ן (ארה"ב) סיפק תשואה של כ4.2% לשנה.

היתרונות של השקעה במניות לטווח ארוך

אז קודם כל, התשואות.

מה הסיבה לכך? למה דווקא מניות הן הנכסים שבטווח הארוך מחזירים את התשואות הגבוהות ביותר? כדי להבין את זה בואו נבין קודם מה זו מניה:

מניה היא נייר ערך המייצג בעלות חלקית בחברה. כאשר אתם רוכשים מניה של חברה, אתם הופכים לבעלים של חלק ממנה, בהתאם למספר המניות שרכשתם ביחס לכלל המניות שהחברה הנפיקה.

החברה שעומדת מאחורי המניות מייצרת ערך באמצעות פעילויותיה העסקיות כמו פיתוח מוצרים ושירותים, הגדלת המכירות, צמיחה וחדשנות. כאשר החברה משיגה רווחים וצומחת, ערך המניה שלהן יכול לעלות, מה שמניב רווחים למשקיעים. זאת בניגוד להשקעה בזהב לצורך העניין, אם נשמור אונקיית זהב בכספת סגורה ונפתח אותה בעוד 20 שנה, עדיין נראה את אותה אונקיית זהב. המחיר שלה כנראה יעלה, אך בזמן הזה היא לא יצרה שום ערך עבורנו, כלומר – היא לא יצרה רווחים.

2. ההשפעה המצטברת של ריבית דריבית

ריבית דריבית (Compound Interest) היא אחת המושגים החשובים בהשקעה לטווח ארוך והיא יתרון משמעותי בהשקעה במניות לטווח ארוך. הנה הסבר כיצד ריבית דריבית פועלת ומה היתרונות שהיא מספקת בהשקעה במניות לטווח ארוך:

  1. השפעה מצטברת: ריבית דריבית היא המצב שבו הרווחים מההשקעה מתחילים לייצר רווחים נוספים. כלומר, במקום למשוך את הרווחים שהשגתם מהשקעה במניות, אתם משקיעים אותם מחדש, מה שמאפשר לרווחים לצבור ריבית על הריבית.

  2. גדילה אקספוננציאלית: בזכות השפעת ריבית דריבית, ההשקעה שלכם יכולה לגדול בצורה אקספוננציאלית עם הזמן. עם כל מחזור, הרווחים מצטברים על ההון ההתחלתי ועל הרווחים שהושגו בעבר.

  3. השקעה מחדש של דיבידנדים: במקרים רבים, משקיעים יכולים להשקיע מחדש את הדיבידנדים שהם מקבלים מהמניות. השקעה מחדש זו מאפשרת לריבית דריבית להשפיע עוד יותר על הצמיחה.

  4. צמיחה בטווח ארוך: ככל שהתקופה שבה משקיעים ארוכה יותר, כך השפעת ריבית דריבית הולכת וגוברת. הזמן הוא גורם מרכזי בהצלחת ההשקעה, ולכן השקעה במניות לטווח ארוך מאפשרת לריבית דריבית לעבוד באופן מיטבי ולכדור השלג להמשיך ולגדול.

  5. השפעה דרמטית על סך ההון: בטווח הארוך, אפילו שיעור ריבית קטן יכול להצטבר לסכומים משמעותיים בזכות ריבית דריבית. זה מאפשר למשקיעים לראות גידול משמעותי בהון שלהם לאורך זמן.

ריבית דריבית היא כוח חזק ביותר שמאפשר לצמיחה של ההשקעה במניות להיות מהירה ומשמעותית יותר ככל שהזמן עובר. זו הסיבה שמניות נחשבות להשקעה טובה לטווח ארוך, במיוחד כאשר מנצלים את ההשקעה מחדש של הרווחים והדיבידנדים.

"ריבית דריבית היא הפלא השמיני של העולם. מי שמבין את זה, מרוויח את זה … מי שלא … משלם את זה." – אלברט איינשטיין.

3. משלמים פחות מיסים

כשאנחנו מוכרים מניה ברווח נלקח מאיתנו מס רווח הון בסך 25% על הרווחים שייצרנו. כאשר מחזיקים במניות לטווח ארוך, המס על רווחי הון (Capital Gains Tax) נדחה עד למכירה של המניות. כלומר, נשלם את המס רק כאשר נמכור את המניות ונממש את הרווחים. לא מכרנו – לא שילמנו!

  1. צמיחה ללא הפרעה: בגלל שדחיית המס מאפשרת להשקיע את הרווחים שנוצרים מחדש, ניתן להמשיך לצמוח ולהרוויח מיתרונות ריבית דריבית מבלי שהמס יפגע בצמיחה. הכספים שנחסכים עקב דחיית המס יכולים לצבור תשואה נוספת, מה שמגביר את סך ההון הכולל.

  2. הצטברות יתרון: בסופו של דבר, הדחייה וההפחתה של תשלומי המס מאפשרות להצטברות יתרון פיננסי משמעותי לאורך זמן, מה שמגביר את תשואות ההשקעה. מה שהיינו אמורים לשלם כמס אילו מכרנו – ממשיך לצבור לנו רווחים.

4. משלמים פחות עמלות

פלטפורמות מסחר ובתי השקעות שונים ,של לדבר על בנקים, נוטים לקחת עמלות מסחר. זה בסדר, גם הם עסקים גם הם צריכים להרוויח, דיברנו על זה. 

בכל מקרה, השקעה במניות לטווח ארוך יכולה לחסוך בעמלות מסחר בכמה דרכים:

  1. פחות פעולות מסחר: משקיעים לטווח ארוך בדרך כלל מבצעים פחות פעולות קנייה ומכירה של מניות. כאשר מבצעים פחות עסקאות, המשקיעים משלמים פחות עמלות לבתי המסחר והברוקרים, ובכך חוסכים כסף.

  2. הוצאות משניות נמוכות יותר: בנוסף לעמלות מסחר, פעולות רבות של קנייה ומכירה עלולות לגרור הוצאות משניות כמו עמלות המרה או פיצול מנות מניות. השקעה לטווח ארוך מפחיתה את ההוצאות האלה.

  3. שמירה על מיקוד: משקיעים לטווח ארוך נוטים לשמור על מיקוד באסטרטגיה שלהם ולא להיגרר אחר מגמות שוק קצרות טווח. זה מאפשר להם להימנע מצורך לבצע עסקאות תכופות ויקרות.

  4. השקעות פאסיביות: השקעה לטווח ארוך היא השקעה הרבה יותר פאסיבית בטבע שלה, מה שמפחית את כמות העסקאות והעלויות הנלוות מראש.

חיסכון בעמלות מסחר הוא יתרון משמעותי למשקיעים לטווח ארוך, מכיוון שהוא מאפשר להגדיל את התשואות הכוללות ולהקטין את ההוצאות על הפעולות.

5. ניתוק הרגש מהשקעות

"אתה תמשיך לסבול אם תהיה לך תגובה רגשית לכל מה שאומרים לך. כוח אמיתי הוא לשבת לאחור ולהתבונן בדברים בקסם. כוח אמיתי הוא איפוק. אם המילים שולטות בך זה אומר שכולם יכולים לשלוט בך. לנשום ולאפשר לדברים לעבור" – וורן באפט.

שוק המניות לא תמיד מתנהג באופן רציונלי וזאת משום שהוא מושפע מאוד מרגשות. על ידי ביטול הרגש בהשקעות, משקיעים יכולים לשפר את הסיכויים שלהם להשגת תשואות טובות יותר בטווח הארוך, מכיוון שהם מתמקדים בניתוח יסודי ובאסטרטגיה ברורה במקום להיגרר אחרי שינויים רגשיים בשוק. מה שלרוב קורה הוא שמשקיעים נוטים לקנות יותר בשיא, כשהשוק באופוריה ונסחר במחירים גבוהים ולמכור בשפל, כשהשוק בפחד, הפוך מהרציונל.

על ידי גישה של השקעה לטווח ארוך במניות באופן עקבי ניתן לבטל את הרגש לגמרי ולהשקיע בכל מצב של השוק. ביטול הרגש מאפשר למשקיעים להתמקד ביעדים הפיננסיים שלהם ובאסטרטגיה ארוכת הטווח, ולא לסטות ממנה בעקבות אירועים קצרי טווח. 

6. זה קל, פשוט ונוח.

השקעה ארוכת טווח במניות היא מעין "שגר ושכח". אתם משקיעים פעם אחת (או פעם בתקופה מסוימת קבועה, נגיד פעם בחודש) וזהו. אתם לא צריכים לעקוב אחר התנודות היומיות בשוק. האמת, גם יהיה עדיף שלא תעקבו אחריהם.

7. חיסכון של זמן

בעת ביצוע השקעות לטווח ארוך, אינכם צריך ללמוד ולנתח באופן קבוע את הדפוסים והמגמות בשוק. אינכם צריכים ללמוד לקרוא דוחות כספיים של חברות. במקום זאת, אתם משקיעים בקרנות מחקות מדדים לטווח ארוך ולא מבזבזים זמן על בחירת מניות בודדות.

8. להכות את המדד זה קשה, אז למה לא להשיג את התשואה שלו?

נתונים ממאמר מאת ה-American Enterprise Institute מתארים את ביצועי קרן הגידור הממוצעת מ-2011 עד 2020. במהלך תקופה זו, קרן הגידור הטיפוסית השיגה ביצועים נמוכים מ-S&P 500 בכל שנה. מדי פעם יהיה מנהל שישיג ביצועים טובים יותר, אך זה קורה לעיתים רחוקות.

ב-2008, וורן באפט הוציא אתגר לתעשיית קרנות הגידור, שלדעתו גבתה עמלות מופרזות שביצועי הקרנות לא יכלו להצדיק. Protégé Partners LLC נענתה לאתגר, ושני הצדדים הניחו הימור של מיליון דולר. 

הטענה שהצליחה בסופו של דבר של באפט הייתה כי, כולל עמלות, עלויות והוצאות, קרן סל מחקה מדד S&P 500 תשיג ביצועים טובים יותר מתיק השקעות שנבחר באופן קפדני על ידי קרנות גידור במשך 10 שנים. ההימור מעמיד שתי פילוסופיות השקעה בסיסיות זו מול זו: השקעה פסיבית מול השקעה אקטיבית. באפט ניצח.

"קנו בעקביות קרן אינדקס S&P 500 בעלות נמוכה", אמר באפט "ותמשיכו לקנות אותה באופן עקבי, בכל הנסיבות.

השקעה במניות לטווח ארוך דורשת סבלנות

בחרתם להשקיע במניות לטווח ארוך, נהדר. אבל זאת משימה קשה ואתם צריכים להיות מוכנים לזה. נכון, "מניות עולות עם הזמן" אבל מניות יכולות גם לרדת. אתם צריכים להיות מוכנים יום אחד לראות את התיק שלכם נחתך ב30% מהשווי שלו ובכל זאת להמשיך לרכוש עוד מניות.

שוק המניות הוא כלי כדי להעביר כסף מהאנשים הלא הסבלניים לאנשים הסבלניים. – וורן באפט.

ככל שתישארו מושקעים לטווח ארוך יותר ככה הסיכויים שלכם להרוויח בשוק המניות יגדלו. 

ככל שמשקיעים לטווח ארוך יותר הסיכוי להפסיד במניות קטן
הסתברות להפסד ריאלי להשקעה במניות כפונקציה של אורך ההשקעה (בשנים).

עקרונות ההשקעה לטווח הארוך

השקעה במניות לטווח ארוך יכולה להיות דרך מצוינת להגדיל את ההון לאורך זמן, אך היא דורשת סבלנות ומשמעת. משקיעים רבים נוטים לנטוש את השוק בתקופות של ירידות, ובכך מפספסים הזדמנויות להרוויח בטווח הארוך.

להלן 5 עקרונות מרכזיים להשקעה מוצלחת במניות לטווח ארוך:

1. השוק מתנודד בטווח הקצר, אך לטווח הארוך הוא נמצא במגמה כללית עולה. התמקדו בהשקעה לטווח של 5 שנים ומעלה, ובעדיפות ליותר מזה. ותהיו פחות רגישים לתנודות קצרות טווח. זכרו, העקביות היא המפתח להצלחה בטווח הארוך. אל תתפתו למכור מניות בפאניקה כאשר השוק יורד.

2. גוונו את תיק ההשקעות: אל תשימו את כל הביצים בסל אחד. פיזור ההשקעות בין חברות וענפים שונים יפחית את הסיכון שלכם. ניתן לעשות זאת באמצעות קרנות סל מפוזרות. הקפידו לגוון את תיק ההשקעות באופן קבוע, בהתאם לשינויים בשוק ובמטרות ההשקעה שלכם.

3. השקיעו באופן קבוע: הקציבו סכום קבוע להשקעה באופן קבוע, גם אם השוק נמצא בירידה. כך תנצלו את ממוצע העלות ותקנו יותר מניות כאשר המחירים נמוכים. הקפידו על ביצוע ההשקעות הקבועות באופן עקבי, גם כאשר קשה לכם או כאשר נדמה שהשוק לא מתקדם. לשיטה זו קוראים מיצוע ערך קבוע (DCA)

4. היו משקיעים סבלניים: השקעה לטווח ארוך דורשת סבלנות ומשמעת. אל תצפו לתוצאות מיידיות, ותהיו מוכנים להחזיק במניות גם בתקופות של ירידות. זכרו, שוק ההון מתאפיין בתנודות, אך לאורך זמן המגמה היא חיובית.

5. עשו מחקר: לפני שאתם משקיעים בחברה כלשהי, עשו מחקר על מצבה הפיננסי ועל תחזיות הצמיחה שלה. השקיעו רק בחברות שאתם מבינים את עסקיהן ומאמינים בפוטנציאל שלהן. הקפידו לעדכן את הידע שלכם באופן שוטף, ולעקוב אחר ביצועי החברות שבהן השקעתם. בכל מקרה, כדי להימנע מהשקעה בחברות בודדות תוכלו להשקיע בקרנות סל בעקביות.

חשיבות העקביות:

עקביות היא המפתח להצלחה בכל תחום, ובוודאי בכל הנוגע להשקעות. הקפידו להשקיע באופן קבוע, לגוון את תיק ההשקעות ולעקוב אחר ביצועיו. התמודדו עם תנודות השוק בסבלנות, וזכרו שהשקעה לטווח ארוך היא דרך מצוינת להשיג את יעדיכם הפיננסיים.

סוגי המניות הטובים ביותר להחזיק לטווח ארוך

אוקיי לא, אנחנו לא הולכים לתת לכם רשימה של מניות להשקעה. אבל כן ישנם מספר דברים שכדאי לקחת בחשבון כשרוצים לרכוש מניות לטווח ארוך. יש לשקול בין היתר את הגיל, סובלנות הסיכון ויעדי ההשקעה שלכם. מענה על כל זה יכול לעזור לכם להבין את סוג תיק המניות שאתם יכולים ליצור כדי לעמוד ביעדים שלכם. הנה מדריך קצרצר כנקודת התחלה:

  • בחרו קרנות אינדקס. אלו תעודות סל שעוקבות אחר מדדים ספציפיים, כמו ה-S&P 500 או ראסל 1000 לצורך העניין. הן נסחרות בדיוק כמו מניות. אבל בניגוד למניות, קרנות אלו מגיעות בעלות נמוכה יותר ולא תצטרכו לבחור חברות ספציפיות בהן תשקיעו. קרנות אינדקס שואפות להעניק תשואות דומות ככל האפשר למדד אחריו הם עוקבות.
  • שקלו השקעה במניות משלמות דיבידנד. סוגים אלה של מניות יכולים לעזור להוסיף ערך לתיק שלך, במיוחד כאשר הדיבידנדים מושקעים מחדש.
  • חברות עם צמיחה גבוהה יכולות להגדיל את תיק ההשקעות שלכם. מניות צמיחה נוטות להיות קשורות לחברות שמסוגלות לייצר הכנסות גבוהות משמעותית ובקצב מהיר יותר מאחרות. עם זאת, זכור שמידת הצמיחה הזו מגיעה עם רמת סיכון גבוהה יותר, כך שתצטרכו להיות קצת יותר מנוסים ממשקיעים מתחילים אם תרצו ללכת בדרך זו.
  • מניות ערך הן מניות של חברות הנסחרות במחיר הנמוך מהשווי האמיתי שלהן, לפי הערכת משקיעים אנליסטים וקריטריונים פיננסיים מסוימים. חברות אלה לרוב מאופיינות ביציבות פיננסית, במכירות יציבות, וביכולת ליצור תזרים מזומנים חיובי. גם כאן, ייתכן ותצטרכו להיחשב כמשקיעים מתקדמים יותר (;

כמו תמיד, מומלץ להתייעץ עם יועץ פיננסי, במיוחד אם אתם חדש בעולם ההשקעות.

טיפים להשקעה לטווח ארוך בשוק ההון

  1. תרכבו על המנצחים. פיטר לינץ' דיבר בספרו "One Up On Wall Street" על "טנבאגרים" – השקעות שעלו פי עשרה בערכן. הוא ייחס את הצלחתו למספר קטן מהמניות הללו בתיק שלו. אבל זה הצריך את המשמעת של החזקה במניות גם לאחר שהן עלו פי כמה וכמה אם הוא חשב שעדיין יש פוטנציאל עליות משמעותי. 
  2. לא תמיד מניה תתאושש לאחר ירידה ממושכת, חשוב להיות מציאותיים ולנהל סיכונים נכון. Cut The Losers
  3. במקום להיכנס לפאניקה בגלל תנועות קצרות הטווח של ההשקעות, עדיף לעקוב אחר מסלול התמונה הגדול שלה. סמוך על התהליך הארוך של ההשקעה, הסתכל קדימה ואל תיבהל מתנודתיות לטווח קצר. יהיו עוד הרבה כאלה.
  4.  בחרו אסטרטגיה והיצמדו אליה. ישנן דרכים רבות לבחור מניות, וחשוב להישאר עם אסטרטגיה אחת עקבית, כמו מיצוע ערך קבע.
  5. התמקדו בעתיד ושמרו על נקודת מבט ארוכת טווח. השקעה מחייבת קבלת החלטות מושכלות על סמך דברים שעדיין לא קרו. נתוני עבר יכולים להצביע על דברים שצפויים לבוא, אבל זה אף פעם לא מובטח. למרות שמסחר יומי בשוק ההון נראה מפתה, זה כרוך בסיכון גדול יותר מאסטרטגיות קנייה והחזקה. ולרוב זה גם לא עובד.
  6. תימנעו מ-Penny Stocks. חלק מאמינים בטעות שיש פחות מה להפסיד עם מניות במחיר נמוך. אבל בין אם מניה של $5 צוללת ל$0 או מניה של $50 עושה את אותו הדבר, איבדת 100% מההשקעה הראשונית שלך, כך ששתי המניות נושאות סיכון צדדי דומה ואין משמעות למחיר המניה.

השקעה במניות לטווח ארוך: שורה תחתונה

השקעה במניות לטווח ארוך היא אסטרטגיה של השקעה הממוקדת על שמירת ההשקעה לאורך זמן, לרוב במשך מספר שנים או אפילו עשרות שנים. ההשקעה במניות לטווח ארוך נוטה להניב תשואות גבוהות עם הזמן, במיוחד כאשר משקיעים בחברות יציבות עם צמיחה מתמדת ומובילות בתחום שלהן או בקרנות סל זולות. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי השקעה אינה נטול סיכונים, שוק המניות הוא תנודתי ויש להכיר את הסיכונים הכרוכים בכך. סבלנות וגיוון בתיק ההשקעות הם המפתח בהשקעה ארוכת טווח בשוק ההון. בהצלחה!

דילוג לתוכן