מהו מדד הפחד והחמדנות ואיך להשתמש בו לטובתנו

מדד הפחד והחמדנות

מהו מדד הפחד והחמדנות?

מדד הפחד והחמדנות הוא מדד פיננסי המנסה למדוד את התנהגות המשקיעים בשוק ההון. המדד נע על פני טווח של 0 עד 100, כאשר 0 מייצג פחד קיצוני ו-100 מייצג חמדנות קיצונית.

בתחום ההשקעות המורכב, הרגשות לוקחים את ההגה לעתים קרובות, ומנווטים תיקים לעבר יעדים בלתי צפויים. משקיעים מתחילים, להוטים לנווט בשווקים הפיננסיים, עשויים למצוא את עצמם מתמודדים עם הדילמה עתיקת היומין של איזון בין פחד וחמדנות.


הבנת מדד הפחד והחמדנות:

מדד הפחד והחמדנות הוא מדד המקיף את האקלים הרגשי השורר בשווקים הפיננסיים. מדד זה, שפותח כדי לאמוד את הסנטימנט הרווח בקרב המשקיעים, משמש כמצפן למי שמבקש לפענח את הריקוד המסובך בין פחד לתאוות בצע.

קנה המידה של הרגש:

בלב מדד הפחד והחמדנות נמצא סולם שנע בין 0 ל-100, כאשר ערכים קיצוניים מצביעים על תקופות של פחד מוגבר או חמדנות חסרת מעצורים. ציון נמוך מצביע על כך שהפחד שולט בשוק, מה שמוביל למכירת יתר והערכה נמוכה של נכסים. לעומת זאת, ציון גבוה מסמל שוק המונע על ידי חמדנות, שעלול לגרום להערכת יתר ולמחירי נכסים מנופחים.

מרכיבי מדד הפחד והחמדנות:

כדי להבין את הדינמיקה של מדד הפחד והחמדנות, יש להתעמק במרכיביו, כל אחד מהם שופך אור על היבטים שונים של סנטימנט השוק.

1. מומנטום השוק

אינדיקטור זה בוחן כמה מדד S&P 500 זז למעלה או למטה במהלך החודשים האחרונים. כאשר ה-S&P 500 נמצא מעל הממוצע הנע שלו, זה סימן למומנטום חיובי, ומדד הפחד והחמדנות יהיה גבוה יותר. כאשר ה-S&P 500 מתחת לממוצע הנע שלו, זה סימן למומנטום שלילי, ומדד הפחד והחמדנות יהיה נמוך יותר.

במילים פשוטות יותר, דמיינו ששוק המניות הוא כמו מכונית. אם המכונית דוהרת בעלייה, זה מומנטום חיובי, והמשקיעים נוטים להיות חמדנים. אם המכונית מתגלגלת במורד, זה מומנטום שלילי, והמשקיעים נוטים לפחד.

2. חוזק מחיר המנייה

אינדיקטור זה בוחן כמה מניות מגיעות לשיאים חדשים של 52 שבועות בהשוואה לכמה מהם מגיעים לשפל חדש של 52 שבועות. כשיש יותר מניות שמגיעות לשיאים חדשים, זה סימן לסנטימנט שורי, ומדד הפחד והחמדנות יהיה גבוה יותר. כשיש יותר מניות שמגיעות לשפל חדש, זה סימן לסנטימנט דובי, ומדד הפחד והחמדנות יהיה נמוך יותר.

זה מעין תחרות פופולריות למניות. אם יותר מניות מגיעות לשיאים חדשים, זה כאילו כולם מקבלים A's בכרטיסי הדו"ח שלהם, והמשקיעים מרגישים בטוחים. אם עוד מניות מגיעות לשפל חדש, זה כאילו כולן נכשלות, והמשקיעים נבהלים.

3. רוחב מחיר המנייה

אינדיקטור זה מעריך באיזו מידה הרווחים או ההפסדים מפוזרים על פני מגזרים ותעשיות שונות. כאשר הרווחים מחולקים בצורה רחבה, זה מרמז על שוק בריא עם השתתפות מגוונת, שדוחף את מדד הפחד והחמדנות לעבר חמדנות. לעומת זאת, אם ההפסדים מתרכזים במגזרים ספציפיים, זה מצביע על פגיעות ופחד פוטנציאליים, מושך את המדד למטה.

דמיינו מסיבה שחוגגת את הבורסה. אם כולם מגורואים טכנולוגיים ועד אופים נהנים מהבום, זו חגיגה רחבה, המאותת על חמדנות. אבל אם רק מניות טכנולוגיה מזנקות בעוד שאחרות נאבקות, יש כאן משהו שצריך לשים לב אליו.

4. אופציות

גורם זה מתעמק בסנטימנט המשקיעים באמצעות פעילות אופציות. אופציות מכר הן בעצם הימורים דוביים, הצופים ירידות מחירים, בעוד שאופציות רכישה מבטאות שוריות, במטרה להרוויח מעליות מחירים. כאשר היחס בין אופציות המכר גבוה, זה מסמל פחד השולט בשוק, מוריד את המדד. לעומת זאת, יחס גבוה יותר של אפשרויות שיחות מצייר תמונה של אופטימיות משתוללת, שדוחף את המדד לעבר חמדנות.

חשבו על היחס הזה כמו נדנדה. אם משקיעים קונים בכבדות פוטים (מהמרים על נפילה), זה מכביד על הנדנדה, נוטה לכיוון הפחד. אם אופציות ההתקשרות שולטות, הצד החמדן עולה, ומטה את הנדנדה לעבר אופטימיות.

5. ביקוש לאג"ח זבל

אינדיקטור זה מנתח את התיאבון להשקעות מסוכנות יותר. אג"ח זבל, הידועות גם בשם אג"ח עם תשואה גבוהה, מציעות תשואות גבוהות יותר, אך נושאות סיכון גבוה יותר למחדל. בתקופות של אמון משקיעים גבוה, הביקוש לנכסים מסוכנים יותר גדל, מה שדוחף את מדד הפחד והחמדנות לקצה החמדני. לעומת זאת, כשהפחד שורר, המשקיעים בורחים לאפשרויות בטוחות יותר, מצמצמים את הביקוש לאג"ח זבל וגוררים את המדד לכיוון הפחד.

6. תנודתיות בשוק

גורם זה מודד את עוצמת תנודות המחירים בשוק. תנודתיות גבוהה, המאופיינת בתנודות מהירות בשני הכיוונים, עלולה להדאיג את המשקיעים, ולהניע את מדד הפחד והחמדנות לעבר פחד. מנגד, תקופות של תנודתיות נמוכה, שבהן המחירים נשארים יציבים יחסית, יוצרות תחושת רוגע ועלולות לדחוף את המדד לצד החמדני.

חשבו על תנודתיות כמו ים סוער. גלים גסים (תנודתיות גבוהה) גורמים למשקיעים להיות עצבניים ומושכים את המדד למטה. ים רגוע (תנודתיות נמוכה) מאפשר שיט חלק יותר ועלול לעודד חמדנות.

7. ביקוש למקלט בטוח

גורם אחרון זה בוחן את המשיכה של נכסי "מקלט בטוח" כמו זהב ואג"ח. בתקופות של אי ודאות בשוק, משקיעים מחפשים לעתים קרובות מפלט בנכסים היציבים הללו, דוחפים את מחיריהם ודוחפים את מדד הפחד והחמדנות לעבר פחד. לעומת זאת, כאשר השווקים נתפסים כיציבים, הביקוש למקלטים בטוחים יורד באופן טבעי, והמדד עשוי לנטות לחמדנות.

דמיינו מקלט בטוח כסירות הצלה במהלך סערה. כשהשוק הופך לסוער, כולם ממהרים לסירות ההצלה, מגבירים את הביקוש ומשקפים פחד. כשהשמש זורחת שוב, פחות אנשים צריכים את סירות ההצלה, מה שעשוי להעיד על חזרה לחמדנות.

איך להשתמש בממד לטובתנו:

עבור משקיעים מתחילים, מדד הפחד והחמדנות משמש כמצפן, המנחה החלטות בתוך רכבת ההרים הרגשית של השווקים הפיננסיים. להלן שיקולים מרכזיים שכדאי לזכור:

ההזדמנויות סותרות:

  • כאשר מדד הפחד והחמדנות צולל לשטח פחד קיצוני, הוא עשוי להציג הזדמנויות מנוגדות למשקיעים נבונים.
  • היסטורית, קנייה בתקופות של פחד ומכירה בתקופות של חמדנות הוכחה כאסטרטגיה מוצלחת.

פרספקטיבה לטווח ארוך:

  • בעוד שמדד הפחד והחמדנות מספק תובנות חשובות, זה חיוני לשמור על פרספקטיבה ארוכת טווח.
  • תנודות לטווח קצר המונעות על ידי פחד או חמדנות לא צריכות להאפיל על אסטרטגיית ההשקעה הרחבה יותר המבוססת על ניתוח יסודי, מה שידוע גם בתור השקעות ערך.

ניהול סיכונים:

  • מדד הפחד והחמדנות משמש ככלי לניהול סיכונים, המסייע למשקיעים לאמוד את רמת הסיכון השוררת בשוק.
  • בתקופות של חמדנות, עיקרון רווח וסיכון ויישום אסטרטגיות להפחתת סיכונים  הופכים לחשיבות עליונה.

להישאר מעודכן:

  • ניטור קבוע של מדד הפחד והחמדנות ומרכיביו מעדכן את המשקיעים על שינויים בסנטימנט בשוק.
  • להיות פרואקטיבי בתגובה לשינויים באקלים הרגשי יכול לשפר את קבלת ההחלטות.

תוכלו להתעדכן בערכו באופן קבוע כאן.

בואו נסתכל על 2 תרחישים קיצוניים:

כדי להמחיש את היישום המעשי של מדד הפחד והחמדנות, הבה נבחן כמה תרחישים היפותטיים:

תרחיש 1: פחד קיצוני (מדד פחד וחמדנות מתחת ל-20):

במהלך תקופה של פחד קיצוני, מדד הפחד והחמדנות יורד מתחת ל-20, מה שמעיד על פאניקה נרחבת ופסימיות. משקיעים מנוסים עשויים לראות בכך הזדמנות לצבור נכסים מוערכים בחסר, בציפייה להתאוששות בשוק.

תרחיש 2: חמדנות קיצונית (מדד פחד וחמדנות מעל 80):

בתרחיש של חמדנות קיצונית, כאשר מדד הפחד והחמדנות עולה מעל 80, יש לנקוט בזהירות. משקיעים נבונים עשויים לשקול לקחת רווחים ולאמץ עמדה הגנתית, ולצפות תיקון פוטנציאלי בשוק.

סיכום

יש לזכור, מדד הפחד והחמדנות אינו כדור בדולח, אבל זו דרך מגניבה להבין את המומנטום של השוק. אל תעקוב אחריו בצורה עיוורת, אלא השתמש בו כנורת אזהרה וכאמצעי לקבלת החלטות נבונות, "Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful" הוא המשפט שאמר פעם וורן באפט והוא יכול לסכם לנו את כל העניין – תפחד כשאחרים חמדנים, ותהיה חמדן כשהאחרים פחדנים. כך תוכלו לנווט בג'ונגל של השוק בחיוך ואולי אפילו להימנע מהדובים ולרכב על השוורים (;

דילוג לתוכן