ינשוף פיננסי

מחיר הזהב שובר שיאים: למה זה קורה?

שיא של כל הזמנים במחיר הזהב

מחירי הזהב נמצאים במגמת עלייה, מגמה החורגת מתפקידה המסורתי של המתכת כהגנה פשוטה יחסית מפני אינפלציה. למעשה, הזהב שבר כעת את שיא כל הזמנים ומחירו נע סביב ה2230$ לאונקיה.

ההיסטוריה של הזהב

שנות ה-70 ציירו תמונת זהב של הפוטנציאל של המתכת. כאשר ארה"ב ניתקה את הקשר בין הדולר לזהב, מחירו זינק, וגבר על האינפלציה והתשואות בשוק המניות. עם זאת, שנות ה-80 וה-90 סיפרו סיפור אחר. שני עשורים שהכתימו את המוניטין של הזהב והותירו אותו הרחק מביצועי המניות. ואז, העשור הראשון של המאה ה-21 שוב הפך את התסריט – הזהב זינק תוך נפילות בבורסה.

אז מה אפשר ללמוד? מאז 1970, הזהב מתגאה בקצב צמיחה שנתי של 7.5% חזק באופן מפתיע, אבל הוא באמת הבריק ביותר בשנות ה-70. בטווח הארוך יותר, הוא מצליח רק לעמוד בקצב האינפלציה תוך פיגור מאחורי הביצועים של שוק המניות. זה הגיוני מכיוון שמניות מציעות הגנה אינהרנטית על אינפלציה – רווחי החברה עולים עם המחירים, מגדילים את הרווחים והדיבידנדים. בנוסף, מניות נהנות מצמיחה כלכלית אמיתית וחדשנות. מניה היא חלק מחברה – כזאת שמייצרת ערך ורווחים עבור המשקיעים, בעוד שהזהב אינו מייצר עוד אונקיות קטנות כדיבידנדים.

אז מה הגורם המשפיע ביותר על העלייה במחיר הזהב?

אם העלייה במחירי הזהב אינה נובעת מאינפלציה טהורה באופן עקבי, אז ממה כן? התשובה: פחד.

מה גורם למשקיעים לפנות דווקא לזהב 

נכס מוחשי: שלא כמו מניות או אג"ח, זהב הוא אובייקט פיזי – גורם מנחם עבור חלקם בעולם של נכסים דיגיטליים.

משמעות תרבותית: לזהב יש ערך היסטורי ותרבותי מושרש עמוק בחברות רבות, המשפיע על הביקוש.

עתודות הבנק המרכזי: ממשלות ברחבי העולם מחזיקות ברזרבות זהב 

אז למה זה בעצם קורה עכשיו?

אנליסטים בשוק מייחסים את העלייה הנוכחית לגורמים אחרים מלבד אינפלציה.
אחת הסיבות העיקריות לזינוק היא אי הוודאות הגיאופוליטית הנובעת מהסכסוך המתמשך באוקראינה ובעזה. חוסר היציבות הזה הגביר את ביקוש המשקיעים לנכסי מקלט בטוח כמו זהב.
יתר על כן, התבטאויות אחרונות של בכירי הפד ובראשם ג׳רום פאוול על הורדות ריבית עתידיות עשויות להוות הסבר. כנכס ללא תשואה, הזהב נוטה לעלות כאשר שיעורי הנכסים החלופיים יורדים. אבל הריבית למעשה גבוהה למדי כעת – אפילו הריבית הריאלית – וכנראה תישאר גבוהה גם לאחר כמה קיצוצים של הפד.
בנוסף, היחלשות הדולר האמריקאי הפכה את הזהב לאטרקטיבי יותר עבור קונים בינלאומיים. דולר זול יותר מאפשר למשקיעים המחזיקים במטבעות אחרים לרכוש יותר זהב.

הערה חשובה: למרות שחששות האינפלציה אולי אינם המניע העיקרי הפעם כשהאינפלציה עומדת על כ3.2% בארה"ב, הם עדיין גורם שמשפיע על מחיר הזהב.

דילוג לתוכן