תעודת סל ביטקוין: מדריך מקיף לקרן הסל החדשה שעוקבת אחרי הביטקוין

תעודת סל ביטקוין

בתחום של המטבעות הדיגיטליים, ביטקוין הוא המלך, הוא המטבע הגדול ביותר והוא זה ששבה את דמיונם של משקיעים קמעונאיים ומוסדיים כאחד. עם זאת, להשקעה בביטקוין יש מכשולים, החל מהקמת ארנקים מאובטחים ועד להקמת חשבון מסחר בבורסות מטבעות קריפטוגרפיים. אך היום (11.01.2023) רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) אישרה הקמה של מוצר בשם תעודת סל ביטקוין – פתרון מהפכני שנועד להביא את היתרונות של השקעה בביטקוין לבורסות מסורתיות. אז בואו ננסה להבין מה זה:

מהי תעודת סל ביטקוין?

קרנות נסחרות בבורסה, הידוע בכינויו תעודות סל, הפכו לאבן יסוד בתיקי השקעות מודרניים, המקיפים סוגי נכסים שונים. במילים פשוטות, תעודת סל היא קרן השקעות הנסחרת בבורסות, המציעה את הנוחות של מסחר במניות בשילוב עם יתרונות הגיוון של קרן נאמנות. תעודות סל של ביטקוין, המותאמות לשוק מטבעות הקריפטו, מאפשרות למשקיעים לקבל חשיפה לביטקוין ללא צורך להחזיק ולנהל ישירות את הנכס הדיגיטלי.

ישנם שני סוגים עיקריים של תעודות סל של ביטקוין: מבוססי עתיד ומבוססי ספוט. בעוד שהראשון עוקב אחר מחיר הביטקוין באמצעות חוזים עתידיים, השני שואף לשכפל את המחיר האמיתי של הביטקוין על ידי החזקת רזרבות של המטבע הדיגיטלי. החל מ-11 בינואר 2024, תעודות סל מבוססות עתיד של ביטקוין זכו לאישור רגולטורי, אך תעודות סל מבוססות נקודתיות עדיין מנווטות מכשולים רגולטוריים בארצות הברית.

כיצד פועלות תעודות סל של ביטקוין?

כדי להבין כיצד פועלות תעודות סל של ביטקוין, בואו נצייר הקבלה למכשירי השקעה מסורתיים. דמיינו תעודת סל כסל של מניות המייצגות מדד או מגזר ספציפי. באופן דומה, תעודת סל ביטקוין מחזיקה נכסים או נגזרים הקשורים למחיר הביטקוין. במקרה של תעודות סל מבוססות ביטקוין עתידיים, קרנות אלו משתמשות בחוזים עתידיים כדי לעקוב אחר תנועות המחיר העתידיות של ביטקוין מבלי להחזיק בפועל במטבע הדיגיטלי.

ההבחנה העיקרית נעוצה באופן שבו משקיעים מקיימים אינטראקציה עם תעודות סל של ביטקוין. במקום לקנות או למכור ישירות ביטקוין, המשקיעים מבצעים עסקות עם מניות של תעודת סל. גישה עקיפה זו מפשטת את תהליך ההשקעה, והופכת אותו לנגיש יותר לקהל רחב יותר.

היתרונות של קרנות הסל על הביטקוין:

נגישות: אחד היתרונות העיקריים של תעודות סל של ביטקוין הוא נגישות. קרנות אלו נסחרות בפלטפורמות מניות מסורתיות, מה שמאפשר למשקיעים לקנות ולמכור מניות באותה קלות כמו מניות מסורתיות. זה מבטל את הצורך בהקמת ארנקי מטבעות קריפטוגרפיים מורכבים או התמודדות עם בורסות דיגיטליות.

רגולציה: תעודות סל של ביטקוין כפופות לפיקוח רגולטורי, המספק רמה של הגנה על המשקיעים. אישורים אחרונים של גופים רגולטוריים, כמו רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), מעידים על הסכמה גוברת של כספים אלה במערכת הפיננסית המסורתית.

גיוון: למשקיעים המעוניינים לגוון את תיקי ההשקעות שלהם, תעודות סל של ביטקוין מציעות חשיפה לשוק מטבעות הקריפטו ללא צורך בניהול ישיר של נכסים דיגיטליים. פיזור זה יכול להיות מושך במיוחד בהקשר של אסטרטגיית השקעה מאוזנת היטב.

עמלות נמוכות יותר: בהשוואה לעסקאות ישירות בביטקוין, תעודות סל של ביטקוין עשויות להציע יתרונות בעלויות. דמי ניהול עבור קרנות אלו נעות בדרך כלל בין 0.5% ל-2%, מה שהופך אותן לאפשרות פוטנציאלית חסכונית יותר עבור משקיעים.

הסיכונים:

תנודתיות: ביטקוין ידוע בתנודתיות המחירים שלו, ותנודתיות זו משתקפת במחירי תעודות סל הביטקוין. המשקיעים צריכים להיות מוכנים לתנודות מחירים משמעותיות, שיכולות להשפיע על ערך ההשקעה שלהם.

שגיאת מעקב: במקרה של תעודות סל מבוססות ביטקוין עתידיות, קיים פוטנציאל לשגיאות מעקב. טעויות אלו יכולות להיווצר עקב סטיות בין חוזים עתידיים למחיר הספוט בפועל של ביטקוין, מה שמוביל לאי-התאמות בביצועי תעודת הסל.

אי ודאות רגולטורית: בעוד שהקבלה הרגולטורית גוברת, הנוף הרגולטורי סביב תעודות סל של ביטקוין ומטבעות קריפטו נשאר דינמי. קיים סיכון שהתקנות עשויות להשתנות בעתיד, ולהשפיע על תפעול וכדאיות הקרנות הללו, בייחוד בישראל, כשעדיין סובב ערפל סביב הנושא.

רשימה תעודות סל ביטקוין

  • GBTC – Grayscale Bitcoin Trust
  • IBIT – iShares Bitcoin Trust Registered
  • FBTC – Fidelity Wise Origin Bitcoin Fund
  • ARKB – ARK 21Shares Bitcoin ETF
  • BITO – ProShares Bitcoin Strategy ETF
  • BITB – Bitwise Bitcoin ETF Trust
תוכלו להסתכל על כולם כאן.

מי צריך לשקול תעודות סל של ביטקוין?

תעודות סל של ביטקוין נותנות מענה לקהל מסוים – משקיעים שמסתקרנים מהפוטנציאל של הביטקוין אך מהססים לגבי המורכבות הקשורה לרכישה ואחסון ישירים. זה חיוני למשקיעים פוטנציאליים לערוך מחקר יסודי, להעריך את סובלנות הסיכון שלהם ולהתאים את יעדי ההשקעה שלהם לפני שהם יוצאים לשוק מטבעות הקריפטו באמצעות תעודות סל.

סיכום:

לסיכום, תעודות סל של ביטקוין מהוות אבן דרך משמעותית בהתפתחות ההשקעה במטבעות קריפטוגרפיים. ככל שהנוף הרגולטורי ממשיך להבשיל, קרנות אלו מציעות גשר בין השווקים הפיננסיים המסורתיים לבין העולם המתפתח של הנכסים הדיגיטליים. מדריך מקיף זה המיועד למתחילים מספק תובנות לגבי היסודות, היתרונות והסיכונים הקשורים לתעודות סל של ביטקוין. למי ששוקל אפיק השקעה זה, הבנה מגוונת של דינמיקת השוק, הסביבה הרגולטורית וסובלנות סיכונים אינדיבידואלית היא חיונית.

דילוג לתוכן