המכתב של וורן באפט – "אין לנו אפשרות להשיג תשואות מדהימות"

המכתב של וורן באפט מוקיר את צ'ארלי מאנגר ומדבר על רווחי שיא לברקשייר האת'וויי

המזומנים של ברקשייר האת'וויי הגיעו לשיא של כל הזמנים ברבעון הרביעי של 2023, מלווה בעלייה חזקה ברווחים. צמיחה זו התרחשה אפילו על רקע האתגרים העומדים בפני חברות הבת של ברקשייר כמו חברת הרכבות BNSF ועסקי האנרגיה.

הדו"ח סימן את הפרסום הרבעוני הראשון מאז פטירתו של סגן היו"ר צ'רלי מונגר בגיל 99. המכתב למשקיעים של באפט החל במחווה לבבית למקורבו הוותיק, שהכיר בתפקידו המרכזי של מונגר בעיצוב ברקשייר האת'ווי וכינה אותו "האדריכל של ברקשייר".

מניות ברקשייר, הן Class A ו-B, נסגרו ביום שישי האחרון בשיאים, המשקפים עליות של כ-17% ו-15% בשנה עד היום, בהתאמה.

התמקדות ברווח התפעולי

הרווח הנקי של ברקשייר לשנת 2023 הסתכם ב-96.2 מיליארד דולר, תפנית משמעותית מההפסד של 22.8 מיליארד דולר ב-2022. עם זאת, באפט ממשיך להיות זהיר לגבי מדד זה, תוך ציון הכללת רווחים והפסדים לא ממומשים שיכולים להשתנות במידה ניכרת בשל תיק ההשקעות של ברקשייר ולכן מדגיש כי מה שבאמת מעניין הוא הרווח התפעולי.

הרווחים התפעוליים הם המדד המועדף לביצועים של באפט. נתון זה טיפס ל-8.5 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2023, מעבר ל-6.6 מיליארד דולר שנרשמו שנה קודם לכן. סך הרווחים התפעוליים לשנת 2023 הגיעו ל-37.4 מיליארד דולר, מה שמוכיח עלייה בולטת של 21% משנה לשנה.

ברקשייר סיימה את 2023 עם שיא מזומנים ואחזקות של משרד האוצר האמריקאי בהיקף כולל של 167.6 מיליארד דולר, מתוכם 133.4 מיליארד דולר באוצר. זה מייצג עלייה משמעותית מ-157.2 מיליארד דולר שהוחזקו ברבעון השלישי.

באפט מכיר ברמת הנזילות הזו חורגת מההמלצות האופייניות אבל מדגיש את היתרונות של הגישה השמרנית של ברקשייר. הוא מדגיש את עצמאותה של החברה מנייר מסחרי, קווי בנק ושווקי חוב במהלך המשבר הפיננסי של 2008 כעדות לפילוסופיה זו.

עם זאת, באפט אמר שהזדמנויות השקעה שמתאימות לברקשייר הופכות קשות יותר למציאה. בתוך ארה"ב "נותרו רק קומץ חברות במדינה הזו המסוגלות באמת להזיז את המחט בברקשייר" וש"אין בעצם מועמדים שהם אופציות משמעותיות", במקומות אחרים בעולם. אז כפי שמנסח זאת באפט – "בסך הכל, אין לנו אפשרות לתשואות מנקרות עיניים".

יפן ואוקסידנטל - לטווח ארוך

הגשת 13-F האחרונה של ברקשייר הראתה שהיא הוסיפה להחזקותיה הקיימות של Occidental Petroleum (OXY), שבה באפט אמר שהחברה מתכננת להחזיק "ללא הגבלת זמן".

עד סוף 2023, החברה החזיקה ב-27.8% מהמניות הרגילות של Occidental Petroleum וכתבי האופציה המעניקים להם אפשרות להגדיל את חלקם במחיר קבוע. עם זאת, ברקשייר אינה מתכוונת לשלוט באוקסידנטל או להחזיק בה באופן מוחלט.

באפט גם החמיא לחמש החברות היפניות שבהן ברקשייר הגדילה את אחזקותיה בשנה שעברה – Itochu, Marubeni, Mitsubishi, Mitsui וSumitomo. הם נקטו במדיניות ידידותית לבעלי המניות, לרבות רכישה חוזרת של מניות (buybacks), חלוקת דיבידנדים צנועה וחבילות תגמול שמרניות למנכ"לים.

האנרגיה והרכבות - אכזבו

באפט כינה את הרווחים של ברקשייר האת'ווי אנרג'י, שירד ב-40% ל-2.3 מיליארד דולר ב-2023, אכזבה "קשה".

עם זאת, באפט היה אופטימי יותר לגבי עתידה של BNSF. הוא צפה ששולי הרווח של BNSF, שצנחו מאז הרכישה של ברקשייר ב-2010, ישתפרו. "הרכבת חיונית לעתידה הכלכלי של אמריקה", כתב. "בעוד מאה שנה, BNSF ימשיך להיות נכס מרכזי של המדינה ושל ברקשייר. אתה יכול לסמוך על זה".

עסקי הביטוח - הפתיעו לטובה

עסקי הביטוח של ברקשייר "הציגו ביצועים יוצאי דופן בשנה שעברה, וקבעו שיאים במכירות וברווחים".

ההכנסות מעסקי הביטוח זינקו ביותר מ-47% ל-9.6 מיליארד דולר ב-2023, בעוד שעסקי המימון עברו מהפסד של 30 מיליון דולר ב-2022 לרווח של 5.4 מיליארד דולר ב-2023.

דילוג לתוכן