ינשוף פיננסי

מתי למכור מניה? תשובות מהמשקיעים הגדולים בעולם

מתי למכור מניה

השאלה "מתי למכור מניה" היא אחד האתגרים הגדולים שמשקיעים מתמודדים איתם. אם קניית מניות דומה לנישואים, אז מכירת מניות היא כמו גירושין – החלטה קשה שלפעמים הכרחית, אך קשה לדעת מתי הזמן הנכון. במאמר זה נסקור את הגישות של המשקיעים המובילים – וורן באפט, פיטר לינץ' ובנג'מין גראהם – ונלמד כיצד ליישם את התובנות הללו בתיק ההשקעות שלנו.


השיטה של וורן באפט – סבלנות לטווח ארוך עם גבולות

כשמדברים על וורן באפט, רבים מכירים את האמירה המפורסמת:

"תקופת ההחזקה המועדפת עלינו היא לנצח"
(למעט במקרים בהם הבריאות הפונדמנטלית של העסק משתנה).

באפט לא הפך לאחד האנשים העשירים בעולם על ידי מכירת מניות לצורך רווח מהיר, אלא באמצעות קניית מניות של חברות איכותיות והחזקתן לטווח ארוך. עם זאת, גם לוורן באפט יש גבולות:

  • מדדים מרכזיים: הוא עוקב אחרי שווי, רווחיות, צמיחת הכנסות ודיבידנדים. אם אחד מהמדדים הללו סוטה מהערכת ברקשייר, הוא עשוי למכור חלק מהמניות אך להשאיר חלק אחר.
  • דוגמה לאפל: למרות שברקשייר מכרה חלק ממניות אפל, היא עדיין נשמרת כחלק משמעותי מהתיק – מה שמחזק את עקרון ניהול הסיכונים והנזילות בחברה.

פיטר לינץ' – לזהות סימני אזהרה בזמן

פיטר לינץ', אחד המנהלים המצליחים בקרנות נאמנות, מגדיר כלל פשוט:

"תמכור מניות צמיחה כשהן מפסיקות לצמוח".

בנוסף לכלל הזה, לינץ' מפרט מספר סימני אזהרה שחשוב לשים לב אליהם:

  • ירידה במכירות: אם המכירות בחנויות קיימות יורדות ב-3% ברבעון האחרון – סימן לכך שהצמיחה האורגנית נחלשת.
  • תוצאות מאכזבות מחנויות חדשות: מעידות על כישלון אסטרטגיית ההתרחבות.
  • עזיבת מנהלים ועובדי מפתח: כשמנהלים בכירים ועובדי מפתח עוזבים להצטרף לחברות מתחרות, זה מצביע על בעיות פנימיות.
  • סבב הצגות למשקיעים: חזרה של החברה לסבב הצגות למשקיעים מוסדיים בתריסר ערים תוך שבועיים, עם סיפור חיובי במיוחד, עלולה להעיד על ניסיון "למכור" את החברה כאשר היא מתחילה להתקשות.
  • אי התאמה בין מכפיל הרווח לצמיחה: לדוגמה, אם מניה נסחרת במכפיל 30 לעומת תחזיות צמיחה של 15-20 אחוז – זהו איתות שהמניה מוערכת יקרה מדי ביחס לפוטנציאל שלה.

בנג'מין גראהם – המשקיע החכם צריך כללים ברורים

בנג'מין גראהם, מורהו של באפט ואחד מאבות השקעת הערך, הדגיש את החשיבות של מדיניות מכירה מוגדרת. בספרו "המשקיע הנבון" הוא מציע:

"המשקיע צריך להגדיר יעד רווח סביר לכל רכישה – נניח 50 עד 100 אחוז – ותקופת החזקה מקסימלית להשגת יעד זה – נניח, שנתיים עד שלוש. רכישות שלא משיגות את יעד הרווח בסוף תקופת ההחזקה צריכות להימכר בשוק".

גישה זו משלבת סבלנות עם משמעת, ומונעת מצב שבו המשקיע מחזיק במניה מפסידה בתקווה להתאוששות.


סיבות בסיסיות למכירת מניה – תובנות משותפות

ניתן לזהות מספר סיבות עיקריות שמובילות למכירת מניה:

הגעה לשווי הוגן

אם רכשת מניה ב-50 שקל והערכת ששוויה האמיתי הוא 100 שקל, כאשר המניה מגיעה ל-100 – זהו זמן לשקול מכירה.
קביעת השווי ההוגן דורשת הערכה של ביצועי החברה, נתונים מהדוחות הכספיים, מדדים פיננסיים והתרחשויות בסביבה העסקית.

הכרה בטעות בתזה המקורית

לעיתים מתברר שהנחות הבסיס שעליהן התבססה ההחלטה לקנות היו שגויות. החזקת מניה רק משום "שאני לא רוצה להפסיד" אינה אסטרטגיה נכונה.

שינוי בנתונים הבסיסיים של החברה

שינויים פונדמנטליים – כמו מיזוג, טכנולוגיה חדשה, מוצר משנה משחק, ביצועים מאכזבים עקב כניסת מתחרה חדש או חקיקה חדשה – מצדיקים בחינה מחודשת של ההשקעה.

הזדמנות השקעה טובה יותר

אם המניה שלך מתפקדת בסדר, אך מופיעה הזדמנות חדשה עם פוטנציאל רווח גבוה יותר (למשל, עלייה של 10% מול פוטנציאל של 30% באותה רמת סיכון), יש לשקול מעבר.

מקרה חירום אישי

במקרים בהם נדרש כסף למצב חירום, המכירה היא לא בהכרח החלטה השקעתית אלא צורך אישי.


איך לפתח אסטרטגיית מכירה אישית

לאחר שלמדנו מהמקצוענים, הנה כמה צעדים לפיתוח אסטרטגיית מכירה:

הגדרת יעדים ברורים מראש

השקעה ללא הגדרת יעדים ברורים היא כמו נסיעה ללא מטרה. קבע את השווי שאליו אתה שואף – לדוגמה, אם חברה מניבה רווח של 5 ₪ למניה ואתה מעריך שהמחיר האמיתי יהיה 75 ₪ (בהנחה של מכפיל 15), קבע את היעד הזה.

הגדרת "סטופ-לוס"

קבע רף שבו תמכור את המניה אם היא נופלת מתחתיו, כדי להגביל הפסדים ולהימנע מהחזקה ממושכת בתקווה להתאוששות.

מעקב אחרי שינויים פונדמנטליים

עקוב אחרי נתונים כספיים, הכרזות על מוצרים חדשים ושינויים בהנהלה – כל אלה מספקים אינדיקציה חיונית לגבי מצב החברה והכיוון העתידי שלה.


התמודדות עם האתגר הרגשי של מכירת מניות

אחד האתגרים הגדולים הוא ההיבט הרגשי:

  • מכירת מניה שעולה: יש חשש שהמניה תמשיך לעלות לאחר המכירה.
  • מכירת מניה שיורדת: יש פחד מ"לקבע הפסד".

כדי להתמודד עם האתגר הזה, מומלץ לשנות את הפרספקטיבה:

  • כשאתה מוכר מניה ברווח, אינך מפסיד את העליות העתידיות – אלא מרוויח את ההזדמנות להשקיע במקום טוב יותר.
  • כשאתה מוכר מניה בהפסד, אתה משחרר את ההון מהשקעה בעייתית ומאפשר לו לעבוד עבורך במקום אחר.

סיכום: החוכמה לדעת מתי לעזוב

ידיעה מתי למכור מניה חשובה כמעט כמו הידיעה מתי לקנות. כל אחד מהמשקיעים – באפט, לינץ' וגראהם – מציע קריטריונים ותהליך מחשבה מסודר.
במקום לתת למחיר המניה להכתיב את ההחלטות, התמקד ביסודות של החברה, בהערכת השווי ובסימנים המעידים על שינוי מהותי. (לקריאה נוספת על השקעות ערך)

"אתה עושה את הרווח שלך ברגע הקנייה, לא ברגע המכירה."

קנייה במחיר נכון, עם מרווח ביטחון, הופכת את החלטת המכירה ליותר פשוטה כאשר יגיע הזמן.
אז בפעם הבאה שאתה שוקל מתי למכור מניה, תיזכר בחוכמה של המשקיעים הגדולים, תבחן את הנתונים ותיתן לשכל הישר (ולא לרגש) להוביל את ההחלטה.

דילוג לתוכן