מסחר יומי בשוק ההון: הנה מה שאתם צריכים לדעת

מסחר יומי בשוק ההון

הגעתם לשלב הזה שבו אתם מתחילים לחקור על שוק ההון וכמו כולם נתקלתם במונח: מסחר יומי. יכול להיות שאתם מחפשים עוד דרך להרוויח כסף מהצד, אולי ראיתם איזו מודעה של מישהו שמנסה למכור לכם "קורס מסחר" או שיכול להיות אפילו שאתם מכירים מישהו שזה עובד לו. למה שלא אתחיל לסחור בעצמי?

במאמר זה נציג בפניכם את העובדות לגבי מסחר יומי בשוק ההון ונבדוק: האם מסחר יומי יכול להיות רווחי והאם אפשר להתפרנס מזה?

מה זה מסחר יומי

קודם כל, בואו נגדיר מהו מסחר יומי. מסחר יומי הוא צורת השקעה מהירה שבה אנשים קונים ומוכרים ניירות ערך באותו יום מסחר. המטרה העיקרית היא להרוויח מתנועות מחירים קצרות טווח במניות, אופציות, חוזים עתידיים ומכשירים פיננסיים אחרים. אנשים שמתעסקים במסחר יומי נקראים "סוחרים" והם משתמשים בדרך כלל בשילוב של אסטרטגיות וניתוח, כולל ניתוח טכני, המתמקד בתנועות מחירים ודפוסי מסחר, ומומנטום, הכולל ניצול של מגמות והיפוכים קצרי טווח. בניגוד למשקיעים לטווח ארוך, סוחרים יומיים מודאגים פחות מהערך שעומד מאחורי ניירות הערך או מהנתונים הפיננסיים של החברה ויותר מתמקדים בלכידת רווחים מיידיים מתנודות בשוק והמחיר עצמו.

מסחר יומי בשוק ההון - לא לבעלי לב חלש

מסחר יומי כרוך בקבלת החלטות מהרגע להרגע, וכולל אסטרטגיות השקעה ממונפות שיכולות להוביל להפסדים משמעותיים. המטרה של מסחר מסוג זה היא להרוויח משינויים יומיים בטווח הקצר בשוק ובמחירי המניות ובכך לייצר הכנסה נוספת. עם זאת, הסיכונים הכרוכים בכך גבוהים משמעותית מאסטרטגיות ומגישות השקעה ארוכות טווח. הרבה יכול לקרות במהלך יום בשוק שיכול לגרום לתנודתיות בשוק ובמניות שיכולה להוות אתגר אפילו לסוחר היומי המנוסה ביותר.

מסחר יומי כולל לרוב מוצרים מתוחכמים, וסוחרי יום משתמשים לרוב באסטרטגיות השקעה ממונפות. השקעה ממונפת כוללת שימוש בהון "מושאל" לרכישת מניות או ניירות ערך אחרים. כמה דוגמאות להשקעות ממונפות כוללות מוצרים מתוחכמים, כגון מסחר באופציות ומסחר במרווחים. השקעה ממונפת עשויה להגדיל את הרווח של סוחר יומי אם מחיר המניה או השוק נעים בכיוון הנכון. עם זאת, שימוש באסטרטגיית השקעה ממונפת הוא מסוכן מאוד, וייתכן שהסיכונים הכרוכים בכך לא יהיו ברורים לך בהתחלה.

הסיכונים הכרוכים בשימוש במינוף במסחר יומי בשוק ההון

שימוש במינוף (Leverage) עלול לגרום לאובדן כסף רב, ובמקרים מסוימים באופן משמעותי יותר, מאשר הושקעו מלכתחילה. בהשקעות לא תוכלו להפסיד יותר כסף מאשר הכסף אותו השקעתם והייתם מוכנים לסכן, אך השקעה ממונפת בסביבה של תנודות קצרות טווח יכולה להיות מאוד מסובכת, והיא נחשבת למסוכנת ביותר, כזאת שטעות בה עלולה לעלות ביוקר ולהוביל להפסד גדול, לעיתים יותר מאשר סכום ההשקעה הראשוני.

בואו נסתכל על העובדות

יכול להיות שאתה מודע לסיכונים במסחר יומי ובכל זאת שוקל להתחיל ולנסות בעצמך, כעת נבחן את העובדות ולבסוף, למקרה ותרצה להתחיל כאשר אתה מודע לסיכונים – נספק לך טיפים.

בטח שמעתם ש"95% מכל הסוחרים נכשלים" משום מה זה הוא הנתון הנפוץ ביותר הקשור למסחר ברחבי האינטרנט. אבל לא קיים מאמר מחקרי שמוכיח שהמספר הזה נכון. אבל רגע, לפני שאתם מתרגשים: למעשה, מחקרים אפילו מצביעים על כך שהנתון האמיתי הוא הרבה יותר גבוה. לפניכם מספר סטטיסטיקות שהתגלו על ידי נתוני ברוקר בפועל וביצועי סוחרים ונותחו על ידי כלכלנים. חלקם מסבירים היטב מדוע רוב הסוחרים היומיים מפסידים כסף.

עובדות על מסחר יומי - האם זה רווחי?

ראשית, נענה על השאלה בקצרה: מסחר יומי אינו רווחי, וככל שעושים את זה לתקופה ארוכה יותר כך הוא רווחי פחות ופחות, לעומת השקעות לטווח ארוך – ככל שתשקיעו לטווח ארוך יותר כך הסיכויים שלכם להפסיד יקטנו – מצורף גרף שממחיש את העניין בסוף המאמר.

ניגש לעובדות:

  • 80% מכלל הסוחרים היומיים עזבו במהלך השנתיים הראשונות. 
    מבין כל הסוחרים היומיים, כמעט 40% סחרו למשך חודש אחד בלבד. בתוך שלוש שנים, רק 13% ממשיכים במסחר יומי. לאחר חמש שנים נותרו רק 7%. 
  • המשקיע הממוצע מפגין ביצועים נמוכים ממדד השוק ב-1.5% בשנה. סוחרים פעילים מניבים ביצועים נמוכים בכ-6.5% בשנה. 
  • סוחרי יום עם ביצועי עבר חזקים ממשיכים להרוויח תשואות חזקות בעתיד. אם כי רק כ-1% מכל הסוחרים היומיים רווחיים באופן עקבי בניכוי עמלות. 
  • סוחרים עם רקורד שלילי של עד 10 שנים ממשיכים לסחור. זה מצביע על כך שסוחרים ממשיכים לסחור גם כאשר הם הפסדיים במשך תקופה ארוכה. 
  • סוחרי יום רווחיים מהווים חלק קטן מכלל הסוחרים – 1.6% בשנה הממוצעת. עם זאת, סוחרי יום אלה פעילים מאוד – מהווים 12% מכלל פעילות המסחר היום. 
  • אנשים עניים יותר נוטים להוציא חלק גדול יותר מהכנסתם על כרטיסי לוטו והביקוש שלהם להגרלה עולה עם ירידה בהכנסותיהם. 
  • משקיעים עם הפרש גדול בין התנאים הכלכליים הקיימים שלהם לבין רמות השאיפה שלהם מחזיקים בתיקים שלהם מניות מסוכנות יותר. 
  • גברים סוחרים יותר מנשים. וגברים לא נשואים סוחרים יותר מגברים נשואים. 
  • משקיעים נוטים למכור השקעות מנצחות תוך שמירה על ההשקעות המפסידות שלהם. 
  • המסחר בטייוואן ירד בכ-25% כאשר בוצעה הגרלה באפריל 2002. סוחרים יומיים ומהמרים הם קבוצה די חופפת – אלו שנמצאים בקבוצת ה"סוחרים היומיים" לעיתים נמצאים גם בקבוצת "המהמרים" – יותר מאשר שאר האוכלוסייה.
  • בתקופות עם פרס זכייה גדול במיוחד בהגרלה, המסחר של משקיעים יומיים יורד. 
  • יש סיכוי גבוה יותר שהמשקיעים ירכשו מחדש מניה שהם מכרו בעבר ברווח מאשר מניה שנמכרה בעבר בהפסד. 
  • סוחרים יומיים נוטים לסחור בצורה פעילה יותר כאשר העסקאות האחרונות שלהם היו מוצלחות. 
  • סוחרים לא לומדים על מסחר. "סוחר כדי ללמוד" אינו הגיוני, רציונלי או רווחי יותר מאשר "משחק רולטה כדי ללמוד" אם התוצאה הבאה תהיה אדום או שחור.
  • סוחר יומי ממוצע מפסיד כסף בהפרש ניכר לאחר התאמה לעלויות העסקה – בניכוי עמלות ומיסים אחרים.
  • סוחרים יומיים נוטים לקנות ולמכור יותר מניות בענף בו הם מועסקים.

במחקר שנעשה בברזיל על כ1,600 סוחרים ברזילאים שעקב אחר פעילותם במשך שנה אחת הגיעו למסקנה שרק 3% הרוויחו כסף. המחברים נמנעו מטענות לפיהן סוחרי יום יכולים להרוויח כסף בפרקי זמן קצרים (יום או שבוע), והתרכזו בפעילות מסחר יומית על פני תקופות ארוכות יותר.

המסקנה: "אנו מראים שלמעשה בלתי אפשרי עבור אנשים פרטיים לייצר הכנסה שוטפת ממסחר ולחיות מזה, בניגוד למה שטוענים מוכרי הקורסים. בצפייה על אלו שהחלו לסחור בין 2013 ל-2015 בשוק החוזים העתידיים על המניות הברזילאי, השלישי במונחים של נפח בעולם. אנו מוצאים ש-97% מכלל האנשים שהתמידו במשך יותר מ-300 ימים הפסידו כסף. רק 1.1% הרוויחו יותר משכר המינימום הברזילאי ורק 0.5% הרוויחו יותר מהשכר הראשוני של פקיד בנק – והכל תוך סיכון גדול".

מחקר אחר שנעשה בטייוואן מצא כי פחות מ1% הצליחו להישאר רווחים למשך זמן.

הבטחנו שניתן לכם טיפים, אז הנה

יש 2 דרכים ללמוד מטעויות: אפשר ללמוד מהטעויות של עצמך, אך האנשים החכמים ילמדו מטעויות של אחרים. במקרה ואתם מעוניינים לבחור בדרך הראשונה, לפחות נספק לכם כמה טיפים למסחר יומי – מי יודע, אולי אתם חלק מה1% (אל תסמכו על זה)

  1. ידע הוא כוח: תחקור לעומק מניות, חדשות פיננסיות וגורמים כלכליים המשפיעים על השוק.
  2. הגבל את עצמך: הקצה סכום מסוים של הון שאתה יכול להפסיד את כולו וזה לא יזיז לך.
  3. התחל בקטן: התמקד במנייה אחת או שתיים בהתחלה כדי ללמוד כיצד לזהות הזדמנויות והתחל בסכום קטן.
  4. הימנע מPenny Stocks: אינן נזילות ומסוכנות.
  5. מתי להתנסות: הימנע מכניסה או יציאה מעסקאות במהלך 15-20 הדקות הראשונות של יום המסחר, והיזהר בשעות העומס.
  6. צמצם הפסדים עם פקודות מוגבלות: השתמש בStop Loss כדי לצאת אוטומטית מעסקאות כאשר המניה מגיעה למחיר מסוים כדי להגביל את ההפסדים.
  7. היו מציאותיים לגבי רווחים: בחישוב פשוט במחשבון תשואה נבין כי "1% ביום" הוא יעד לא ריאלי ולא הגיוני, הרי אם תעמדו בו תהפכו להיות האדם העשיר בעולם.
  8. הישארו קרי-רוח: שלטו ברגשות שלכם וקבלו החלטות על סמך היגיון 
  9. היצמד לתוכנית: פתח אסטרטגיית מסחר ופעל לפיה באופן משמעתי.

מסקנה - השקעה לטווח ארוך מנצחת

מסחר יומי בשוק ההון עלול להיראות מפתה אך ברוב המוחלט של הפעמים הוא אינו רווחי. לאחרונה צצים להם מוכרי קורסים רבים שטוענים שהם יכולים ללמד אתכם לסחור בשוק ההון. זכרו כי ללמוד לסחור זה כמו ללמוד לשחק ברולטה. כדי להרוויח כסף משוק ההון עדיף לדבוק בהשקעה במניות לטווח ארוך.

השקעה לטווח ארוך עדיפה על פני מסחר יומי בשוק ההון
דילוג לתוכן